Kun stemmen bliver tilbage
Premiere 2024
Fem personer slæber messende rundt på tunge koralkalksten foran en stor lydskulptur, der imiterer et kalkbrud. Andægtighed præger deres performance - stenene er betydningsfulde, fornemmer man. Som om de bærer på en dyb indsigt, der har fæstnet sig i det hvide kridt.
Motherboards anden opera Kun stemmen bliver tilbage, der var på festivalturné i hele Danmark i 2024, er åben, stedsspecifik og fragmenteret. Med de tunge sten danner performerne et rektangulært sceneareal. Et midlertidigt kosmos opstår. Som en boble i evigheden, hvor forskellige individer – dansende, syngende og musicerende – forbinder sig til og løsriver sig fra hinanden.
Skulpturel opera
En grundlæggende udlængsel kendetegner Motherboards tilgang til opera. Et kunstnerkollektiv, der består af de kunstneriske ledere Katinka Fogh Vindelev og Signe Lykke, koreograf Tim Matiakis og filmskaberne Cille Hannibal og Frigge Fri.
Værket er nummer to i en trilogi, der bearbejder den iranske digter Forugh Farrokhzads poesi. Det første værk skabte gruppen specielt til foyeren på Statens Museum for Kunst og med nummer to går kollektivet endnu længere i deres undersøgelse af opera som en skulpturel oplevelse i det offentlige rum.
Kun stemmen bliver tilbage er en interimistisk afbrydelse af den lineære tidslinje, mennesket uvilkårligt følger. Den dybe tid, som kan virke tåget og uhåndterbar, bliver pludselig sanselig. Massiv som de 64 millioner år gamle koralkalksten. Blævret som den embryoniske livsform, performerne skildrer med imitationer af den encellede amøbes bevægelser. Eller æterisk som de stemmer, der hiver efter vejret og bytter kroppe.
Mellem menneskelig forgængelighed og geologisk tid
I Farrokhzads poesi bliver mennesket ofte stillet over for sin egen kortvarige eksistensform og slynget ud i et umådeligt kosmisk kredsløb. En dynamik, man også tydeligt mærker i operaen, der overordnet består af tre dele: en lydinstallation, et videoværk og en performance.
Især videoværket minder om, at mennesket er på tålt ophold i en afgrundsdyb geologisk tidsregning, der går over forstanden. Man hører Lykkes melankolske korharmonier og mystiske triangelmusik og ser mennesket som en lille, utydelig skikkelse, der bevæger sig rundt i et enormt kalkbrud.
I et længere, stillestående skud fornemmer man den ydmyge erkendelse af menneskets forbigående væren, når performerne sidder på hver deres sten og nynner lavmælt, mens krager og flyvemaskiner larmer uden for billedet. Der hviler en ro over det, at noget kan få lov at fæstne sig over så lang tid. Stenene, som gennemstrømmer operaens æstetik og tanke, er blevet formet af en ubegribeligt langsom proces – og alligevel er de ikke færdige. De efterlader spor, små aftryk af hvidt kridt, som vidnesbyrd om tid og berøring.
Kun stemmen bliver tilbage kortslutter den kronologi, der er indbygget i vores måde at opleve verden på. Måske er det netop i dette ubestemmelige rum mellem lyd og landskab, mellem menneskelig forgængelighed og geologisk tid, at noget forbliver. Ikke som en endelig form, men som et spor – en stemme, der sætter sig, længe efter at den er forstummet.

Tid og sted
BLOOM Festival
24-26 maj
Søndermarken, Frederiksberg
Heartland Festival
13-15 juni
Egeskov Slot, Fyn
Aalborg Operafestival & Kunsten
15-17 august
Kunsten i skulpturparken
Rued Langgaard Festival
04-08 september
Domkirkepladsen, Ribe
Golden Days
10-17 september
Designmuseum Danmark, København
Credits film og live performance
Motherboard
Kunstnerisk leder/Komponist Signe Lykke
Kunstnerisk leder/Sopran & performer Katinka Fogh Vindelev
Koreograf Tim Matiakis
Filminstruktør Cille Hannibal
Filminstruktør/filmfotograf Frigge Fri
Producent Trine Heide
Tekst
Titel og tekstuddrag Forugh Farrokhzad
Oversætter fra farsi til dansk Shadi Angelina Bazeghi
Live performere
Live performer & sopran Katinka Fogh Vindelev
Live performer & kontratenor Morten Grove Frandsen
Live performer & akkordeonist Andreas Borregaard
Live performer & danser Brittanie Brown
Live performer & danser Max Wallmeier
Forestillingsledere
Lea Han
Johanne Munch
Tekniske afviklere
Tommy Kamp Vestergaard
Emil H. Mortensen
Lydproduktion
Tonemester på score Tommy Kamp Vestergaard
Ekstra tonemester Emil Houmøller Mortensen
Studiemusiker / percussion Matias Seibæk
Studiemusiker / percussion David Hildebrandt
Studiemusiker / akkordion og vokal Andreas Borregaard
Studiemusiker / kontratenor Morten Grove Frandsen
Studiemusiker / sopran Katinka Fogh Vindelev
Studiemusiker / vokal Tim Matiakis
Studiemusiker / vokal Signe Lykke
Lydstudier The Village Studie & DKDM
Filmproduktion
Tonemester på film Sune Kaarsberg
Colorgrader Emil Aagaard
Performer på film Alice Martucci
Performer på film Andreas Borregaard
Performer på film Tim Matiakis
Performer på film Katinka Fogh Vindelev
Installation
Scenograf Peter Schultz
Kulturhåndværket / Tømrer og projektleder Bruno Neigaard / Søren Hall
Kalkstens leverandør Faxe Kalkbrud & Ole Grage
Lydudstyr Lydfabrikken
Fonde
Statens Kunstfond
Det Obelske familiefond
Augustinus fonden
Beckett Fonden
Louis Hansen Fonden
William Demant
Knud Højgaards Fond
Tak til
Sara Nigaard Rosendal / Musiker
Rachel Tess / Danser
Trevor Davies / Metropolis Anneks/Teaterøen
Louise Beck / Kunstnerisk leder af O-PEN
Projektleder / Christine Walter Sørensen
BLOOM Festival, Heartland Festival, Aalborg Operafestival & KUNSTEN, Rued Langgaard Festival samt Golden Days.